bedrijfsovernames

Bedrijfsovernames | Een verbeterde economie

Het aantal bedrijfsovernames binnen het MKB is stijgende. De tijd daarvoor lijkt gunstig. De economie verbetert en zo ook de winstgevendheid van bedrijven. De laatste jaren hebben veel ondernemers besloten nog even te wachten met de verkoop van hun bedrijf. Door de sombere perspectieven waren de waarderingen lager en de financierbaarheid was lastig. De verbeterde vooruitzichten zorgen voor hogere waarderingen en ook op het gebied van financieringen zijn de kansen gunstiger. Door de lagere rentes is het mogelijk om goedkoper uit te zijn. In de laatste overname-barometer van Brookz over het eerste half jaar van 2016 is te lezen dat veel ondernemers deze mening delen.

Brookz is een overnameplatform waar kopers, verkopers, investeerders en bedrijfsovername-adviseurs elkaar ontmoeten. De focus ligt daarbij op Nederlandse MKB-bedrijven. Ook de adviseurs van CM&P zijn daarbij aangesloten. Brookz informeert periodiek bij de aangesloten leden naar de marktontwikkelingen binnen bedrijfsovernames. Deze resultaten zijn te lezen in de “Overname Barometer”.

bedrijfsovernames

Het verkopen van je onderneming

Veel ondernemers denken dus aan de verkoop van hun bedrijf. Ze hebben hun bedrijf door de crisis  gesleept, maar hebben het nu toch echt wel even gehad.  Het is tijd om te gaan genieten van andere dingen in het leven. Als je besluit om je bedrijf te verkopen wat je gedurende vele jaren hebt opgebouwd is het belangrijk dat je na afloop van de deal tevreden kan weglopen. Maar wat maakt nou dat je na afloop tevreden bent? Allereerst is het belangrijk om je goed voor te bereiden op een verkoop. Het is verstandig om zes jaar van tevoren te beginnen met het plannen van de verkoop.

Waarom zo lang? Bij de verkoop van een onderneming komt heel veel kijken. Zo kom je vragen tegen over de verkoop van onroerend goed, de betaling van belastingen en andere belangrijke aspecten van de verkoop. Een termijn van zes jaar is natuurlijk niet strikt noodzakelijk, maar zo heb je wel genoeg tijd om goed na te denken over de grote stap en alle zaken die hierbij komen kijken. Anderzijds is het van belang om in de jaren voorafgaande aan de verkoop een goede SWOT-analyse te maken om te kijken waar eventuele verbeterpunten van het bedrijf liggen. Door het tijdig herkennen van zwakke punten in je bedrijf kun je nog bijsturen, waardoor je bedrijf nog beter op de kaart staat. Dit zal ook vaak leiden tot een hogere waardering. Een goede voorbereiding levert dus een hoop geld op. 


Het verkopen van een onderneming is gespecialiseerd werk. De adviseurs van CM&P beschikken over de kwaliteiten om een verkoopproces goed te kunnen begeleiden. Wij kunnen exact de mogelijkheden inschatten en weten precies wat de valkuilen zijn. Door ons uitgebreide netwerk zijn wij ook altijd in staat een koper te vinden voor uw onderneming.